עושים סדר בבלאגן: מתי מותר לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית

קיבלתם דוח על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית? רוצים לדעת איך לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית? רוצים להכיר את החוקיות לגבי נסיעה בנתיבים אלו? אנחנו שמחים לבשר לכם שהגעתם למקום הנכון. עשינו סדר וריכזנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי בנושא, כך שיענה לכם על כל שאלה אפשרית. ידע הוא כוח, ובמקרה הזה, יכול לחסוך לכם דוחות. אל תפספסו את זה.

חוקי תעבורה

אמנם כל נהג בישראל עבר תיאוריה, כך שכולנו למדנו את חוקי התעבורה, אך עם השנים, המידע נשכח ומתבלבל. בנוסף, חוקי התעבורה, כמו חוקים בתחומים רבים, מתעדכנים ומשתנים ללא הרף, כך שחשוב וכדאי להתעדכן בהם. נהג טוב הוא נהג שמכיר את כללי הכביש ויודע לקרוא את התמרורים השונים ואת הסימונים על גבי הכבישים והמדרכות, ולפעול לפיהם.

נתיב תחבורה ציבורית

נתיב תחבורה ציבורית, או בקצרה: נת"צ, הוא נתיב בכביש במיועד לנסיעה של רכבים ציבוריים בלבד. ככלל, לרכבים פרטיים אין היתר נסיעה בנתיב התחבורה הציבורית. תחבורה ציבורית כוללת מספר מצומצם של סוגי רכבים: מוניות ספיישל, מוניות שירות ואוטובוסים.  הנתיב לרוב נמצא בצד הימני של הכביש, אך לעיתים מקומו משתנה, וחשוב להיות ערניים לסימונים.

סימון של נתיבי תחבורה ציבורית

בישראל נתיב תחבורה ציבורית מסומן בצבע צהוב, בדוגמה של חיצים ומעוינים גדולים. בנוסף, קיימים תמרורים שמסמנים את נתיבי התחבורה הציבורית וקיים שילוט מודגש ומאיר עיניים בצדו של כל נתיב כזה, כך שלא ניתן לפספס אותו. נהיגה היא משימה שדורשת ריכוז וערנות, וחלק מהם נדרש עבור שימת לב מרובה לסימונים שעל הכבישים ועל המדרכות, לתמרורים ולשלטים שמודיעים הגבלות ועל שינויים בנסיעה.

נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית

כאמור, נתיב תחבורה ציבורית מיועד לנסיעה של כלי רכב ציבוריים בלבד, לכן, ככלל, אין היתר לרכב פרטי לנסוע בו והיא אסורה. עם זאת, קיימים נתיבי תחבורה ציבורית מסוימים שמוגבלים לפי שעות וימים. לדוגמה, יש נתיבים שפועלים כנתיבי תחבורה ציבורית רק בשעות העומס של הבוקר עד אחרי הצהריים. כל המידע שמפרט את ההגבלות נרשם על גבי תמרורי העזר שמוצבים בצד נתיבי התחבורה הציבורית.

נת"צים בישראל

הדרישה להקצאת נתיבים בכבישים עבור תחבורה ציבורית בלבד, הגיעה כבר בשנת 1960. חברת דן דרשה ממשרד התחבורה לבצע את ההקצאה בכבישים מרכזיים בישראל כדי להימנע משיבוש לוחות הזמנים. למרות הדרישה, היישום הסופי של הקצאת נתיבי התחבורה הציבורית נעשה ונכנס לסדר היום רק בעשור האחרון. כיום האכיפה בישראל בעניין נתיבי התחבורה הציבורית מוקפדת וחסרת פשרות.

נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית בשבת

קיים לגבי נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית חוק מאוד יבש וברור, שאוסר את הנסיעה בו לרכבים שאינם מוגדרים ציבוריים, גם בשבת. הטעות הרווחת לגבי נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית בשבת, היא המחשבה שבשבת מותר לנסוע בהם מאחר והתחבורה הציבורית לא עובדת במתכונת רגילה. עם זאת, בחלק מהכבישים מותר לרכבים פרטיים לנסוע בנת"צ בשבת, ויש לבדוק זאת בתמרורי העזר שמוצבים לצד הנתיב.

היתר נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית

למרות החוק שאוסר נסיעה של כלי רכב שאינם מוגדרים ציבוריים, בנתיבי התחבורה הציבורית, יש בו יוצאים מן הכלל. מדי שנה מעניק משרד התחבורה היתרי נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית גם לאנשים פרטיים. האנשים שמקבלים את ההיתר הם בעלי תפקידים שונים במגזר הציבורי והפרטי. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספרי ההיתרים שמעניק משרד התחבורה.

נתיב פלוס

כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובנסיעות משותפות, יזם משרד התחבורה בשנת 2019 את "נתיב פלוס". במסגרת המיזם הוקצו נתיבים מיוחדים בכבישים לתחבורה ציבורית ולרכבים פרטיים שמסיעים נוסע אחד נוסף לפחות, מלבד הנהג. הנתיבים מסומנים באופן מודגש שמציין 2+ / 3+, ומתייחס לרכב פרטי עם שני נוסעים ולרכב פרטי עם שלושה נוסעים, בהתאמה.

אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית

כידוע קיים לגבי נתיב תחבורה ציבורית חוק שאוסר את הנסיעה לרכבים פרטיים כבר במשך שנים ארוכות, אך בשנים האחרונות הוגברה האכיפה. בעבר היו הפקחים ושוטרי התנועה קונסים את הרכבים הפרטיים שעושים שימוש שלא כדין בנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית. בשנים האחרונות נכנסו לפעולה מצלמות נייחות שהוצבו בסמוך לנת"צ במטרה לייצר הרתעה ולמנוע עיכוב של האוטובוסים הציבוריים.

קנס בגין שימוש אסור בנת"צ

גובה הקנס בגין שימוש אסור בנתיב תחבורה ציבורית, משתנה בין המקרים השונים. עבור רכבים פרטיים שנוסעים בנתיב תחבורה ציבורית, גובה הקנס הוא 500 שקלים. קיימת בחוק התייחסות חמורה הרבה יותר כלפי רכבים שנמצאים בבעלות תאגיד, ולפי חוקי התעבורה הוא יחויב בקנס גבוה פי ארבעה! לרכב בבעלות תאגיד, גובה הקנס בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית הוא 2,000 שקלים.

מצלמות ניידות

בערים מרכזיות כמו תל אביב וירושלים, קיימות גם מצלמות ניידות שמותקנות על גבי ניידות פיקוח, ובאמצעות שימוש במצלמות הניידות מתבצעת אכיפה. הפקחים מסתובבים בצירים המרכזיים בעיר בניידת הפיקוח וכשמבחינים בעברה שמתבצעת לנגד עיניו, פועלים לצלם אותה באמצעות המצלמה הניידת. המצלמות הניידות מצלמות צילום וידאו בזמן אמת.

ביטול דוח נתיב תחבורה ציבורית

ניגש לשאלה שחשובה לרבים מאתנו: האם ניתן לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית? התשובה לשאלה זו היא אינה חד משמעית, ועם זאת, נפרט על האפשרויות הקיימות בפני נהג שקיבל הודעת תשלום קנס בגין נסיעה בנת"צ. הצעד הראשון שצריך לעשות, הוא להימנע מתשלום הקנס. ככלל, דוח ששולם, לא ניתן לערער עליו ולהזדכות. אם אתם חושבים שהקנס ניתן לכם שלא על פי דין, פעלו על מנת לנסות לבטלו.

איך לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית?

אחרי שקיבלתם את הודעת תשלום הקנס ונמנעתם מלשלם אותו, תוכלו לנסות לבטלו. וכאן נשאלת השאלה החשובה באמת: איך לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית? רבים מהנהגים בוחרים לפנות לעורך דין מומחה לענייני תעבורה על מנת לקבל ייעוץ או סיוע בביטול הקנס. עם זאת, תוכלו להגיש גם בכוחות עצמכם בקשה לביטול דוח נתיב תחבורה ציבורית.

בקשה לביטול דוח נתיב תחבורה ציבורית

בקשה לביטול דוח נתיב תחבורה ציבורית ניתן להגיש תוך 30 יום מיום קבלת הודעת תשלום הקנס. כדי להגדיל את סיכויי הביטול של הדוח חשוב לפרט את הנימוקים לצרף מסמכים שמאמתים את הטענות שלכם לביטול הקנס. שימו לב שלא כל אחד יוכל להגיש את הבקשה, אלא רק נהג הרכב, המחזיק ברכב או הבעלים הרשומים במשרד הרישוי במועד רישום הדוח יכולים להגיש בקשה לביטול דוח.

ביטול דוחות

במשך שנים, הסיכויים לבטל דוח שניתן על פי דיווח של מצלמה ניידת או נייחת, היו מעטים ואף קלושים ביותר. בשנים האחרונות מסתמן שינוי בנושא, בעקבות פעילות עיקשת של עורכי דין שונים לענייני תעבורה. האסטרטגיה שעל פי פועלים עורכי הדין כדי לבטל דוחות מצלמה היא ערעור על איכות הצילום, על תמונה חשוכה, או על הפרטים שנראים בתמונה או חסרים בה.

מה הסיכוי לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית?

קודם כל, נחזור ונזכיר שביטול דוח אפשרי רק אם עדיין לא שילמתם אותו. אם שילמתם, תלמדו לפעם הבאה, אבל הפעם כבר לא תוכלו לבטל אותו. תוכלו להגיש בקשה לביטול דרך אתר העירייה ששלחה לכם את הודעת תשלום הקנס, במידה ויש לכם טיעון משמעותי לביטולו. תוכלו לבקש לראות את הראיות לתיעוד של העברה, ואם לא קיימות כאלה, או שתמצאו בהן סיבה לערעור, בקשו לבטל את הדוח או להישפט.

לסיכום

נתיבי התחבורה הציבורית בישראל נוצרו במטרה לעודד נסיעה שימוש בתחבורה ציבורית ונסיעות משותפות. הם הפכו בשנים האחרונות לנושא תעבורתי מרכזי, בעקבות הגברת האכיפה הקנסות הרבים שמקבלים הנהגים על שימוש שלא כדין בנתיבים אלו. קיימת אפשרות לבטל דוח נתיב תחבורה ציבורית, כל עוד נמנעים מלשלם אותו ומגישים את הבקשה לביטול בתוך 30 יום עם נימוקים מפורטים. סעו בזהירות!

  • אין לראות במאמר ייעוץ משפטי. יש להתעדכן בפרטי החוק כפי שמפרסם המחוקק.

3 תגובות

  1. אם באותו נתיב תחבורה ציבורית יש סימון של נסיעה ישר לנתצ וחץ פניה ימינה לרכב פרטי,
    באיזה שלב עליי למוד על נתיב בנתצ כדי לפנות ימינה ולא לקבל דוח?
    כלומר, מתי עליי לפנות לנתיב – באיזה מרחק מהרמזור?

  2. חבל מאוד שאתם מטעים את הציבור לגבי האיסור נסיעה בשבת בנתץ בשבתות, אפנה אותכם לסעיף 18 א" ( א) לפקודת בדרישות שלטון ומשפט שסותר לחלוטין את הנאמר בכתבה, כדאי מאודשתעלו תיקון לאחר שתבצעו בדיקה חוזרת.

  3. מתוסכלת

    מישהי מכיר אולי את הנתיב תחבורה ציבורית במחלף מוצא ליד כביש 1? כבר פעם שניה שקיבלתי שם דוח ואני לא מבינה איך זה קורה כי אני נהגת מאד זהירה… יכול להיות שמשהו שם לא ברור/מבלבל? אני נוסעת שם פעם ב.. אז לא זוכרת אפילו איפה זה בדיוק…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *